اهرابی، غلامحسین : CIS, Confederation Of Iranian Students

اهرابی، غلامحسین


غلامحسین اهرابی

 

غلامحسین اهرابی در سال 1324 در تهران به دنیا آمد. تحصیلاتش را در دانشگاه تهران در رشته فیزیک به پایان رساند. در مبارزات دانشجویی سال­های دهه 40 شرکت داشت و در جریان اعتصاب دانشگاه­ها و برگزاری مراسم شب هفت جهان پهلوان تختی نقش مهمی بازی کرد. پس از دستگیری عده­ای از فعالین این دوره تصمیم به ترک ایران گرفت. در سال 1352 راهی آلمان و در شهر برلن اقامت گزید. از نخستین روز ورودش به واحد کنفدراسیون شهر برلن پیوست. او که قلبش مثل اکثر جوانان سیاسی آن دوره برای مارکسیسم و آرمان والای زحمتکشان می­تپید، به عنوان مبارزی پیشرو به عضویت سازمان انقلابی درآمد.

با اوجگیری مبارزات مردم در داخل کشور، اهرابی در سال 1356 به ایران بازگشت و مبارزه­اش را همراه مردم ایران ادامه داد. اما پس از مدتی کوتاه توسط سازمان جاسوسی رژیم شاه دستگیر و روانه زندان شد.

اهرابی پس از تشکیل حزب رنجبران در سال 1358 به آن پیوست و از کادرهای برجسته حزب رنجبران شد.

حسین هرگز علم دانشگاهی خود را به رخ مردم نمی­کشید و خود را سرباز زحمتکشان می­خواند. شاید به جز تعداد انگشت­شماری از دوستان نزدیکش، کس دیگری نمی­دانست که او فارغ­التحصیل رشته فیزیک دانشگاه تهران است.

غلامحسین اهرابی در سال 1362 دستگیر شد. مقاومت­های او خشم شکنجه­گران را برانگیخت و از این رو او را روزهای متوالی از پا آویزان کردند و ناخن­های دست و پایش را کشیدند. حسین را سرانجام در سحرگاه 22 خرداد 1363 در دانشگاه علوم تربیتی مشهد، در خیابان کوه­سنگی که به زندان تبدیل شده بود، به دار آویختند.