بزرگمهر، محمود : CIS, Confederation Of Iranian Students

بزرگمهر، محمود


محمود بزرگمهر

 

محمود بزرگمهر در اواسط دهه 1960 میلادی به خارج از کشور آمد و در فرانسه به تحصیل پرداخت. او در پاریس به مبارزات جنبش دانشجویی روی آورد و عضو کنفدراسیون شد. در کنگره نهم کنفدراسیون که در دی­ماه 1347 (ژانویه 1969) در شهر کلن آلمان تشکیل شد، به عضویت هیأت دبیران این سازمان انتخاب شد.

در آن سال­ها رشد جنبش­های ترقی­خواهانه در سراسر کشورهای سه قاره به خصوص جنگ ویتنام، حجم کار هیأت دبیران کنفدراسیون را نیز افزایش داد. محمود که دبیر دفاعی کنفدراسیون بود، در برگزاری تظاهرات و اعتصابات کنفدراسیون در دفاع از مبارزات خلق ویتنام نقش ویژه­ای داشت.

در انتخابات بعدی هیأت دبیران، محمود به عنوان دبیر امور بین­المللی کنفدراسیون برگزیده شد و با کوشش­های فراوانی که در راه حمایت از مردم فلسطین و افشاء رژیم اشغالگر اسرائیل آغاز کرد، حساسیت دانشجویان ایرانی و نیروهای مترقی و لیبرال خارجی را نسبت به مبارزات خلق فلسطین برانگیخت.

محمود در جریان اختلافات درون سازمان انقلابی که سرانجام به انشعاب انجامید، به گروه کادرها پیوست و از این پس فعالیت­های خود را علاوه بر کنفدراسیون در گروه تازه­ای به نام "سازمان اتحاد مبارزه برای ایجاد طبقه کارگر" ادامه داد. ارگان تئوریک این سازمان، مسائل انقلاب و سوسیالیسم نام داشت. اغلب مقالات این نشریه یا اثر محمود بود یا به کمک او نوشته شده بود.

بزرگمهر به موسیقی کلاسیک علاقه داشت و اغلب وقت آزاد خود را به سینما و موسیقی اختصاص می­داد. در عین حال عکاس ماهری هم بود. او برای گذراندن زندگی به کار ترجمه می­پرداخت.

محمود در آستانه انقلاب 57 به ایران بازگشت و در تأسیس حزب رنجبران نقش مهمی بازی کرد.محموددر کنگره اول حزب 5 دیماه 1358 به عضویت دفتر سیاسی این حزب انتخاب شد. در حملات رژیم به سازمان­ها و احزاب، در یک روز نزدیک به بیست نفر از اعضاء، کادرها و رهبران حزب رنجبران، از جمله محمود دستگیر شدند.و در بیست و ششم تیرماه 1363 به دست عمال رژیم اسلامی به جوخه اعدام سپرده شد.